دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن تأکید بر حمایت از تلاش‌های آمریکا برای تشدید تحریم‌های ایران از طریق شورای امنیت، نسبت به احتمال تصویب قطعنامه سوم تحریم ایران در این شورا ابراز تردید کرد.

نیکولا سارکوزی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز، بار دیگر بر سخنان چندی پیش خود مبنی بر اعمال تحریم بر ضد ایران از جانب اتحادیه اروپا تأکید کرد و از اعمال فشار بر شرکت‌های تجاری فرانسه برای قطع مبادلات تجاری خود با ایران سخن گفت.

هر چند تصریح سارکوزی به احتمال نتیجه ندادن تلاش‌ها برای صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت بر ضد ایران را می‌توان در راستای تلاش‌های وی برای تقویت رویکرد اعمال تحریم‌های خارج از چارچوب این شورا ارزیابی کرد، اما بدیهی است که این رویکرد در نتیجه ابتکار عمل ایران در همکاری با آژانس و به تبع آن مخالفت چین و روسیه که باعث بروز شکاف در کشورهای عضو 1+5 شده، به‌وجود آمده است.

سارکوزی در ادامه گفتگو با نیویورک تایمز تأکید کرد که با حمله نظامی به ایران مخالف است و از روند دیپلماتیک در قبال فعالیت‌های هسته‌ای تهران حمایت می‌کند.

در دستور کار نیست

در همین حال، خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده دیپلماسی اتحادیه ‌اروپا با کم اهمیت جلوه دادن درخواست فرانسه برای مدنظر قرار دادن اعمال تحریم علیه ایران در چارچوب اتحادیه اروپا، گفت: بحث در مورد چنین ایده‌ای تاکنون در این اتحادیه سابقه نداشته است.

به گزارش ایرنا، سولانا که به منظور شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، اواخر وقت روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: چنین ایده‌ای در دستورکار اتحادیه اروپا قرار ندارد.

مخالفت روسیه

از سوی دیگر نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفت: مسکو با اتخاذ تصمیم در مورد مجازات ایران خارج از شورای امنیت به شدت مخالف است.

به گزارش ایسنا، ویتالی چورکین افزود: ما با روال اعمال مجازات‌های احساسی علاوه بر مجازات‌های تعیین‌شده از طرف شورای امنیت مخالفیم.

وی همچنین گفت: تعجیل در تشدید تحریم‌های ایران ضروری به نظر نمی‌رسد.

کد خبر 32344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز